دوچرخه سواری تفریحی و استفاده از آن در حمل و نقل، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را کاهش می‌دهد

در مطالعه ‌ای که بر روی 45000 فرد دانمارکی بالغ انجام گردید و در مجله‌ی انجمن قلب آمریکا Circulationمنتشر گردید، نتایج زیر بدست آمد:

·        حملات قلبی در افرادیکه به طورمنظم برای تفریح یا رفت وآمد از دو چرخه استفاده می‌کنند در طول 20 سال پیگیری، 11 تا 18 درصد کاهش یافته است.

·        نیم ساعت دوچرخه سواری درهفته از افراد در مقابل بیماری عروق کرونر محافظت می‌کند.

·        خطر ابتلا به بیماریهای قلبی برای افرادیکه در طول 5 سال اول این پیگیری دوچرخه سواری می کردند، در مقایسه با افرادیکه در طی 15 سال پس از آن همچنان از دوچرخه استفاده نمی‌کردند، 25 درصد کمتر است.

محققان تخمین زدند که دوچرخه سواری منظم می توانست از بیش از 7 درصد از 2892 حملات قلبی رخ داده در طول این بیست سال، جلوگیری کند. نویسنده‌ی ارشد این تحقیق Kim Blondمی‌گوید: دوچرخه سواری تفریحی و استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله‌ای برای رفت وآمد، یک راه آسان برای فعالیت بدنی روزمره‌ی افراد بصورت غیرساختارمند و غیر رسمی است، بر اساس این نتایج مقامات بهداشت عمومی، دولت و کارفرمایان باید طرح‌هایی را برای ترویج استفاده از دوچرخه به عنوان راهی برای پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی درمقیاس بزرگ، در نظر داشته باشند.

درمطالعه‌ی دوم که در مجله‌ی انجمن قلب آمریکا منتشر شده است، مشخص گردید: شیوع چاقی، بالا بودن کلسترول، بالا بودن فشارخون و پیش دیابت که همگی عوامل مهم محرک خطر بیماریهای قلبی عروقی هستند، در میان بزرگسالان سوئدی میانسال و مسن تر که برای پیمودن مسیر خود تا محل کار از دوچرخه استفاده می‌کردند، کمتر از افراد غیر دوچرخه سوار است.

 محققان بیش از 20 هزار نفر را که در دهه‌ی 40، 50 و 60 زندگی خود قرار داشتند، برای مدت ده سال تحت نظارت قرار دادند و عادات آنها در استفاده از وسایط نقلیه، مقدار کلسترول، قندخون و فشارخون آنها را بررسی کردند.

در شروع تحقیق، افرادیکه از دوچرخه برای رفتن به محل کار خود استفاده می‌کردند در مقایسه با افرادیکه بطورغیرفعال مسیر محل زندگی تا کار خود را می‌پیمودند(استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی یا اتومبیل شخصی) شرایط  زیر را داشتند:

·        15 درصد احتمال چاقی کمتری داشتند

·        13 درصد احتمال کمتری برای ابتلا به فشارخون بالا داشتند

·        15 درصد احتمال کمتری برای افزایش کلسترول خون داشتند

·        احتمال ابتلا به پیش دیابت و دیابت در این افراد 12 درصد کمتر بود.

در یک دوره‌ی پیگیری ده ساله برای افرادیکه به دو چرخه سواری خود ادامه داده یا به دوچرخه سواری رو آورده بودند، خطر چاقی 39 درصد، خطر بالا رفتن فشارخون 11 درصد، خطر بالا رفتن کلسترول  20 درصد و خطر ابتلا به دیابت 18 درصد کاهش یافت.

نویسنده‌ی ارشد این مطالعه پرفسور Franks، استاد علوم بالینی در دانشگاه Lund در سوئد گفت: ما دریافتیم که حمل و نقل فعال(دو چرخه سواری) دارای مزایای بیشتری از جمله بهره ‌وری از زمان، ارزان تر بودن و سازگاری با محیط زیست است که برای سلامت افراد مفید می باشد، مزایای متعدد رفت و آمد فعال به محل کار با استفاده از دوچرخه نسبت به ورزش ساختارمند به پزشکان کمک می‌کند که به جای توصیه به بیماران برای رفتن به ورزشگاه یا پیوستن به یک تیم ورزشی، این پیام را به بیماران خود انتقال دهند که از این روش قابل دسترس، برای افزایش فعالیت بدنی خود استفاده کنند.

بر اساس این یافته‌ها، محققان همچنین تخمین زدند که حفظ عادت دو چرخه سواری و یا تغییر از حالت منفعل رفت و آمد به استفاده از دو چرخه می‌تواند از بروز 24 درصد از موارد چاقی، 6 درصد از موارد تشخیص فشارخون بالا، 13 درصد از موارد تشخیص کلسترول بالا و 11 درصد از موارد ابتلا به دیابت جلوگیری کند.

پرفسور Franks گفت: خبر خوب اینست که هرگز برای داشتن یک سبک زندگی فعال دیر نیست افرادی که سبک غیرفعال زندگی خود را به سبک فعالی مانند استفاده از دوچرخه برای رفتن به محل کار تغییر می دهند، به دستاوردهای قابل توجهی در سلامت قلبی خواهند رسید.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/11/161101100149.htm